054-7778908 einavfeit@gmail.com

שילובן של נשים בהריון בשיעורי יוגה רגילים

כל מורה ליוגה, פוגש/ת במהלך עבודתו/ה תלמידות אשר בשלב זה או אחר בחייהן חוות הריון, לידה והשלבים של אחרי משכב הלידה. חלק מאיתנו, מורות היוגה, חוות את ההריונות והלידות של ילדינו גם דרך העיניים של היוגה.

שילובן של נשים בהריון בשיעורי יוגה רגילים דורש הבנה מעמיקה של פרופיל האישה בהריון, בחינה מחדש של המטרה והצרכים המשתנים ואולי גם ניעור המקובל של “עשי ואל תעשי” בהריון.

במאמר זה אנסה לתהות על פרופיל אישה בהריון ומתוך התמונה השלמה, לענות על שאלות כמו:

  • מהי מטרת האימון של אישה בהריון?
  • האם המטרה שונה ממטרת האימון בחיים מחוץ להריונות והלידות?
  • איך נותנים מענה הולם לנשים בהריון שמגיעות אלינו להתאמן בקבוצות רגילות מתוך ההבנות האלו?
  • האם האימון של נשים בהריון, שתרגלו יוגה בעבר, צריך להשתנות כעת ומהם הדברים עליהם חשוב לתת את הדעת בזמן ההוראה והליווי של אותן נשים?

מטרת ואופי התרגול משתנים במהלך ההריון, בשל השינויים הפיזיולוגיים/אנטומיים, הורמונליים, מנטליים ורגשיים העוברים על האישה ההרה. הלידה הצפויה מסתמת גם כמטרה אליה צריך להתכונן. כמו כן, בשלבי ההריון השונים נדרשת התאמת התרגול למתרגלת, בהתחשב בפרופיל האישה בהריון, במצב הגופני האישי של אותה אישה העומדת לפנינו, במצב התודעה שלה ובמצבה הרגשי.

עם הזמן הבנות חדשות מתהוות, המאפשרות את העמקת התרגול מנקודת ראות חדשה. לעתים מתאפשר שינוי תפיסתי של ממש באופן הבנת התרגול, התאמתו לצרכים המשתנים, קבלת השינוי המתמיד, הבנת העקרונות והוואיוס מזווית ראיה חדשה, בחינה מחודשת של מצב התודעה.

ישיבה שקטה – ציטוטים מספרים של אורית סן-גופטה

“לתת ליוגה לשגשג, לפרוח, להקשיב ולהגיב למה שאת שומעת מבפנים – זהו כלל הזהב”. וכאן לאישה ההרה, בשינוי המתמיד של ההריון (והחיים), יש מקום להבנה חדשה, להעמקה ולקבלה של המתרחש… “בתוך תרגול היוגה הניתן, יש חופש / מקום להתאים את האימון לפי הצרכים הספציפיים, בהתאם לאישה, יום ביומו. חזרתיות בלבד של התרגול היומי איננה מספיקה. האיכות של התרגול תלויה בהקשבה עמוקה ולהגיב לגוף, ללב ולתודעה”.

כל זה מרגיש כאילו נכתב לנשים בהריון, ואכן מתעצם וקולע כאשר מדובר בתרגול ובהוראת היוגה של האישה ההרה. לתרגל מבפנים דורש קשב מאוד עמוק ומחייב (כמו הקשבה דרך חור של מנעול). נוצרת סוג של אינטימיות בינינו לבין עצמנו, נדרשת התמסרות. על מנת להקשיב יש לייצר תנועה יותר איטית. התנועה תשתנה בעקבות ההקשבה. נקודת החיבור בין ההקשבה לתנועה – מייצרת איכות אחרת. התרגול בהריון – הן למתרגלות מתחילות והן למתרגלות ותיקות – דורש על אחת כמה וכמה Beginner’s Mind – בכל רגע לראות משהו חדש!

דגשים עיקריים:

  1. העובר – הנוסע הסמוי: אישה בהריון מגיעה לשיעורים עם נוסע סמוי, העובר. המשמעויות של זה הן רבות, אך אתייחס לעובדה שיש לנו המורים אחריות גדולה יותר בשמירה על המתרגלת והעובר השוכן בתוכה. הנוכחות של שניהם בשיעור משמעותית בשמירה על ביצוע בטוח של התנוחות ועל ההריון עצמו.
    משמעות נוספת היא, שאישה בהריון איננה עסוקה בתודעתה ובגופה אך ורק באימון כי אם גם בנוכחות של העובר ובהשפעה של האימון על נפשה, מצבה הרגשי, הפיסי והתודעתי. ההתבוננות מתרחבת ומביאה עמה זוויות ראיה חדשות.
  2. פרופיל הורמונלי: כבר מתחילת ההריון מופרשים בגוף הורמונים האמונים על השינויים בגוף האישה, על היווצרות העובר, השליה וחבל הטבור, על שמירת ההריון, על הכנת השדייים להנקה, על תפקודי השלייה והרחם, על הכנת האגן ללידה, על הרפית רקמות החיבור, הרצועות והגידים. השחקנים הראשיים על במת ההורמונים הם – אסטרוגן, פרוגסטרון ורלקסין (אם כי קיימים עוד חשובים וטובים) והשפעתם אדירה ודרמתית על כל מערכות הגוף.
  3. שינויים פיזיולוגיים: מתרחשים שינויים רב מערכתיים על כל מערכות הגוף השונות על מנת לתמוך בהריון ולהכין ללידה ולשלבים שאחריה – מערכת הנשימה, מערכת השתן, מערכת העיכול, מערכת מחזור הדם, מערכת השלד. שינויים אלה משמעותיים, דרמתיים ומשפיעים על ההתנהלות היומיומית ועל האימון עצמו.

חלק מהשפעות אלו באות לידי ביטוי בהתווספות שומן לירכיים ולאגן לצורך עמידה בעומס ותמיכה ביציבה, שינוי במרכז כוח הכובד, עליה הדרגתית במשקל הגוף, קושי בהחזר דם ורידי, האטה בזרימת הדם, שינויים ביציבה, השפעות על  הנשימה, חולשה בקרקעית האגן והיחלשות הריקמה של שריר הישר הבטני.

  1. מצב רגשי, נפשי, רוחני: עם השינויים ההורמונליים והפיזיולוגיים, בד בבד מתרחשים שינויים מנטליים המשפיעים גם על המצב הרגשי והנפשי. לאורך כל ההריון מתנהל שיח פנימי על קבלת השינוי המתמיד – של ההריון, של המצב הרגשי, הנפשי, המנטלי והרוחני. ההתבוננות בשינויים שההריון מביא איתם מביאים את התודעה לחיפוש מחודש של האימון והתאמתו למצבה הנוכחי של המתרגלת.
  2. מטרת התרגול משתנה: פרט למטרות אימון היוגה כפי שניתן למצוא עליהם בכתבים או מתוך החווייה האישית, ניתן לתאר 3 מטרות נוספות לאימון היוגה עבור נשים בהריון (בפשט):
    • בהריון – לתמוך בגוף-נפש המשתנים ובתופעות הלוואי במהלך ההריון
    • בלידה – להכין ללידה ברמת גוף-תודעה (מתוך התפיסה של הלידה הפעילה)
    • אחרי לידה – לשקם ולתמוך בגוף-נפש אחרי הלידה
  3. חשוב בעיני לאמץ גישה שרואה את האישה כמכלול, ולא “רק” מבעד לעיניים של ההריון / הלידה / היוגה / הרפואה. מתוך ראיה זו יש להפנים 3 דברים נוספים:
  • הריון שונה מאישה לאישה ואצל אותה אישה מהריון אחד להריון אחר
  • מה שיכול להתאים לאישה בשלב מסויים בהריון, יכול להשתנות בשלב אחר בהריון
  • ככלל, התאמת התרגול לאישה שעומדת מולכם, בין אם היא בהריון או לא – “בתוך תרגול היוגה הניתן, יש מקום להתאים את האימון לפי הצרכים הספציפיים, בהתאם לאישה, יום ביומו” {שם, אורית סן-גופטה}.
*** תרצו לשמוע עוד? כיתבו לי ואספר לכם מתי מתקיימת ההרצאה הקרובה למורי ומדריכי יוגה: einavfeit@gmail.com

Pin It on Pinterest